Technische informatie

Op deze pagina wordt technische informatie verzameld die misschien wel eens handig kan zijn. 

Sommige artikelen zijn uit een catalogus van een watersportleverancier geplukt, er kunnen dus auteursrechten op zitten.

Verder zijn hier diverse technische verhaaltjes ondergebracht.

Mocht u ook nog een artikel hebben waar andere Albin eigenaren hun voordeel mee zouden kunnen doen, laat het ons dan even weten.

19. Vervanging schroefas afdichting

 Via deze link vindt u een verhaal over de vervanging van de schroefas afdichting, een DHZ klusje Lees dan verder.


18. Over conditie gesproken hoe is het eigenlijk met uw afsluiters…..  Artikel van Henk Bos
Onze Albin’s zijn inmiddels allemaal ruim 30 jaar en sommige varen nog met de originele afsluiters, oeps dat kan heel vervelend uitpakken. Tijd voor actie.
 

Via deze link vindt u een zeer waardevol verhaal over het vervangen van uw afsluiters:   Lees dan verder.

 


17. Brandstof Special
Problemen betreffende dieselolie, een verhaal van Arthur Verheijen. Meer weten??
Lees dan verder.


 16. Inbouw motor
Inbouw nieuwe motor, een verhaal van Arthur Verheijen. Meer weten??
Lees dan verder.


15. Problemen met Volvo Penta MD17C
Dit is de mailwisseling van Arthur Verheijen met Ad Tuyt over de problemen met zijn Volvo Penta MD17C. Meer weten??
Lees dan verder.


14. Boegschroef-story.
Dit is het verhaal van Arthur Verheijen over de inbouw van een boegschroef. Meer weten??
Lees dan verder.


13. De Chantal van Kees Hamelink krijgt wat meer snelheid.
Zoals u hieronder wel hebt kunnen opmaken is Kees nog lang niet tevreden met de snelheid die z’n Chantal moet kunnen varen. Het doel van al die wijzigingen is dat hij wat meer snelheid heeft om veilig de 2 tot 3 km. brede vaargeul over te kunnen lopen als hij aan het vissen is op de Westerschelde. Hierdoor hoopt hij de grote zeeschepen te kunnen ontwijken. Meer weten??
Lees dan verder. En bekijk het filmpje.


12. Een nieuwe schroefas
Hevig klapperen hoorbaar in het achterschip bij ongeveer 2800 omw/min. Wat kan daar de oorzaak van zijn. Het geheel resulteerde in een nieuwe schroefas met extra ondersteuningslager. Meer over dit onderwerp weten?
Lees dan verder


11. Ankerophanging aan de preekstoel.

Je hebt een mooie boot en ook nog een anker, maar waar laat je dat anker ergens….Lees verder


10. De Chantal krijgt een dakraampje.

Het kleine dakzeiltje lekte, waterkaarten werden nat, vreemde elektrische stroringen en nog veel meer droefenis. Kees is met z’n vader Sam weer aan de slag gegaan. Lees verder.


9. Ervaringen met het Algae-X magnetisch brandstoffilter in de SPHINX.

Gerard de Ruiter heeft vorig jaar ook op een onplezierige manier ontdekt dat de brandstoftank van de Sphinx vervuild was. Ook zijn dieselmotor wilde niet op water draaien. Hij heeft toen zijn brandstofsysteem aangepast en een Algae-X magnetisch brandstoffilter gemonteerd. Hij heeft zijn ervaringen van het afgelopen vaarseizoen op schrift gezet. Lees verder


8. Extra opbergruimte in de kuip bij de Nomadis.
Frans Nuberg heeft in zijn Nomadis een extra opberg mogelijkheid aangebracht.
Kijkt u maar eens hoe hij dat heeft gedaan.


7. De Chantal krijgt kimkielen.
Varend en voor anker vissend met onze Albin op de Westerschelde werden onze keukenkastjes voor de honderd en zoveelste keer leeggehaald door een ca. 2,5 meter hoge boeggolf van een voorbij varende zeeboot waardoor ons Albintje als een gek gaat rollen.
westerscheld.jpg (25095 bytes)

Wilt u meer over de ervaringen van Kees weten en hoe hij dit probleem heeft opgelost?? Lees hier dan verder.


6. De Nomadis van Frans Nuberg krijgt een harttransplantatie.

Klik hier om het verhaal van Frans te lezen.


5.Wijziging onderste draag/schanierpunt van het roer. (wijz. 20-06-2005)

Kees Hamelink van de “Chantal” heeft tot 2x toe het onderste draag/scharnierpunt van het roer verloren. In de volgende tekst kunt u lezen hoe hij e.e.a. heeft opgelost.


4. Het verhaal van Kees Hameling over het inbouwen van een boegschroef in de “Chantal”

klik hier om te lezen hoe Kees dit samen met pa Sam heeft gedaan.


3. Het verhaal van Kees Hameling over een nieuw druklager in de “Chantal” en z’n vader “pa Sam”

klik hier om te lezen wat Kees heeft veranderd aan z’n “Chantal”.


2. Het vuilwater gebeuren.
Zoals u in diverse watersportbladen hebt kunnen lezen mogen wij over een tijdje ons oude vertrouwde pomptoilet niet meer gebruiken. Ik heb in de catalogus 2005 van de firma Allpa op pagina 224 een stukje over dit onderwerp gevonden. Meer over dit onderwerp
Lees verder ?

hier nog wat info gevonden:
http://www.reinwater.nl/docs/Knelpunten%20opvang%20toiletwater%20recreatievaart.pdf

Op de AlbinCruiser site wat foto’s ontdekt over de plaatsing van een vuilwatertank.

connections 1.jpg (25613 bytes)  Head Position 1.jpg (24291 bytes)  Holdingtank 1.jpg (24032 bytes)

De foto’s spreken voor zichzelf. Het betreft hier de boot Tern II, maar zeker weten doe ik niet.


1. Info over hoe je een juiste boegschroef kunt kiezen.
In een van de Albin verhalen hebt u kunnen lezen hoe Kees Hameling een boegschroef in z’n albintje heeft gebouwd. Er is n.a.v. dit onderwerp ook een vraag gesteld welke boegschroef je nu moet kiezen. Mocht u met deze vraag zitten dan is een mailtje naar de Kring van Albin motorbootvaarders voldoende om hier een juist antwoord/advies voor te krijgen.
Meer over dit onderwerp
Lezen?