Opsporing

Zoals u wel op de website heeft kunnen lezen, proberen wij om van alle nog in Nederland varende Albin 21-25 en 30 een soort historisch register bij te houden. Zo’n 60 Albin 25 eigenaren zijn in de historie van hun boot gedoken en hebben getracht wat meer over de herkomst van hun boot te achterhalen.

Meestal is de naam van de boot en de vorige eigenaar nog wel bekend, maar daar mee houdt het dan wel op. Mocht u nog wel wat meer over de herkomst van uw boot willen weten, dan is het een mogelijkheid om op deze plek een oproep te plaatsen. Wie weet zijn er mensen die uw bootje nog herkennen van vroeger en u aan weer wat meer achtergrondgegevens kunnen helpen.

Stuur een e-mailtje naar het bekende e-mailadres albin25website@albin-25.nl met wat specifieke gegevens die bij u bekend zijn en een contactadres of e-mailadres en ik plaats de oproep op de website.


Heel veel succes met de speurtocht. ( d.d. 22-01-2016) Van Jolanda Völker kregen we een mailtje binnen met onderstaande tekst:

Ik ben op zoek naar informatie over de “Pretvogel” Deze Albin 25 met achterkajuit hebben wij +- in 1972 2e hands gekocht. Er is een koelkastje en verwarming ingebouwd. Graag zouden mijn vader en ik er achter komen wat er met onze “Pretvogel” gebeurd is.(vermoedelijk was het een koper uit Amersfoort) Wij hebben warme herinneringen aan onze “Pretvogel” Er is nog een herkenningspunt, onder het trapje naar de voorkajuit staat een nummer wat begint met 750……maar dan moet men de trap losschroeven. Tevens hebben wij nog een nieuw schroefaslager en een koppakking voor de liefhebber te koop. ( de motor is een Albinmotor)

Met vriendelijke groet,

Jolanda Völker

Reacties graag via ons bekende mailadres, misschien kunnen we de nieuwe eigenaar dan meteen toevoegen aan onze database. (dd: 15-04-2009)

We kregen een mailtje van Andreas Ghafour het volgende e-mailberichtje toegestuurd.

Misschien weet iemand meer over de achtergrond van deze boot?? tekst in het Engels. Hello Albineers of the Netherlands! I am Andreas from Austria (close to Vienna), and I recently bought an ALBIN 25 AK, which I am very proud of. I bought it already in December, and since then I read everything that I could find on the internet, also, of course, your very interesting site. Yesterday I brought our “new” Albin to her new home. After some minor refurbishments she will be watered in one or two weeks or so. Anyhow, we will spend Easter at the Adriatic with her. I got it from an old gentleman near Oldenburg, Germany, who bought it a couple of years ago (2001/02) from someone from the Netherlands.

The Albin is so to say the “Netherlands-Model” with the additional “kimm keels” as they are called here. Mast, boom, and sails are provided (but not rigged at the moment). In 2006 the Albin has been repowered with a Sole Mini 44 Diesel engine (42 hp, 4 cyl. Mitsubishi basis, same as Vetus).

The Propeller is 16×13 RH, the Sole Diesel makes 7.5 knots at 2300 revs. Top speed is 8.5 knots at 3000 revs. This is the nominal maximum of the Sole engine. At 2300 revs she takes 2.5 liters of Diesel per hour. She is well equipped with a new hydraulic steering system, a new auto pilot, 2 new solar panels, VHF, re-painted, a Bombard dhingi with a Mariner 3.5 hp outboard etc. etc. So, the old gentlemen made her technically “new” in 2006, only to find out that his knees, his hips, and his back stopped him from further boating. And he started to sell her 2 ys. ago. Finally (last winter), I found this Albin, and loved her from the first moment on.

The price was ridiculous low, so that all the new technical equipment basically came for free. So I bought and payed her in November. This Monday, when the snow here in Austria finally has gone, I went to pick her up and trailer her home, a trip of 2400 km. I need not tell you Dutch guys with your caravans, what this means J. When I met the old gentlemen this time he had his hips “repaired” with two surgeries, he had his back also “repaired”, and he looked as fresh and moved as vividly as the Albin. He hardly would let her go now (but had a “new” – smaller – boat already in his yard). However, the pics of my wife and the 3 kids of 7, 5, and 1 ys. assured him, that the Albin would live on. It is not the DeLuxe Model (so now wooden panels in the aft cabin). There is an original (not the PDF-print out) of the “ALBIN Handbook” by Per Brohäll and many other firsthand material.This Albin has a plate on it with the hull number 1178. The year of make is said to be1978. These two things, to my estimation, do not fit: if it is a 1978 model the hull number should be higher, if the hull number is correct then she is older (and still looks pretty).

But you probably know better. I have attached one photo. If you are interested in more it will be a pleasure to provide you some for your collection. Best regards from Andreas & Hilde (plus Achill, Medea, and Iphi, who are the crew) (dd:08-03-2009) Ben op zoek naar info over een Albin 25 waarvan de volgende gegevens bekend zijn: – De boot is van 1978 t/m 1993 in het bezit geweest van de familie Guikink uit Almelo. Ze hebben de boot in Weesp gekocht bij de toenmalige importeur. – De vorige naam van de boot was FRAM . – De familie Guiking heeft hem/haar omgedoopt en zij heeft al die jaren in Nederland, Frankrijk en Duitsland onder de naam WONORATO gevaren. – In 1993 is de boot verkocht aan iemand uit EMMEN. Specifieke kenmerken: – De familie Guikink heeft de romp van de boot donkerblauw geschilderd. – In de achterkajuit is aan beide kanten een klein rond patrijspoortje aangebracht. (zie foto) – Het afdekzeiltje boven in de stuurhut is vervangen door een houten schuifdak.

Weet iemand wat meer over bovengenoemde boot ? Zoja, onder welke naam vaart hij/zij nu. Gaarne info naar e-mailadres: albin25website@albin-25.nl

Op 18-03-2009 komt de eerste melding van Inge van de Baquideux dat ze de boot op het Sneekermeer heeft gezien.

Deze donkerblauwe Albin van (destijds) de familie Guikink hebben we in augustus 2004 op het Sneekermeer zien varen. De ligplaats van de boot, genaamd “Rondo” was destijds Heeg, maar de eigenaren woonden in Noord-Holland (ik meen Akersloot). Later is de boot verkocht.

Groet,

Inge